Charter-backpackingens sista uppdatering från Vietnam!

I vår favoritvietnamesiska stad Hoi An fick vi trotsa regn när vi åkte på cykeltur on the countryside. Där fick vi på ett skönt och jordnära sätt träffa bönder, risvinsmakare, sovmattsskapare och mycket andra goa  människor längs vägen. Vi kunde på ett tyst och miljövänligt sätt svepa igenom fina landskap och känna in landets hårda knegare. En liten milstolpe i våran hurtigfärd bestod av vattenbuffelridning. Vi tyckte synd om djuren så vi deltog inte i själva ridandet, men Davd tog sig friheten att sitta på buffeln för ett foto.

Risvinsmakaren var en annan milstolpe där vi fick se hur man lagade risvin och även smaka på denna fruktansvärt äckliga dryck på 70 % alkohol. Dock var det endast David som vågade smaka. Mannen bakom risvinet var en krigsveteran som kämpat mot de röda khmerna och fått sitt ben bortsprängt av en mina. Vi fick ta del av hans hjärtskärande story och se ett vietnamesiskt medelklass hem.

Sista anhalten på våran cykeltur var ytterligare en familj där vi fick lära oss att laga nudlar, och sedan avnjuta en av de absolut godaste måltiderna i Vietnam!

Hoi An var en mysig stad som vi inte ville lämna, särskilt syftande på den äldre delen av stan där det var vackert, mysigt och bara lagom många turister. Det är också en stad som är känd för alla sina skräddare som till ögat verkade bestå av halva befolkningen. Man kunde komma in och beställa en skräddarstydd kostym ena dagen och hämta den dagen efter, för en fjärdedel av vad priset hemma skulle vara för en icke skräddarsydd kostym. Golda beställde en söt klänning på förmiddagen och hämtade den på eftermiddagen, så vi har bevis på bra arbete med oss hem.

Hue.
Finns inget märkvärdigt med Hue mer än en grav och en marknad som reseföretaget beskriver som ''junky and kind of cool''. En regning dag tycker jag, David, personligen att staden matchar stereotypen av en kommunistisk stad. Den är grå, rostig och tråkig med fula statyer som ingen förstår vad de föreställer. Vi gillade inte denna staden efter att ha upplevt den i regn. Hues höjdpunkt var att det var så pass stor stad att det fanns riktiga cafeer med riktigt, alltså drickbart kaffe.

Efter ytterligare ett nattåg på 12 timmar och en bussfärd på 4timmar kom vi fram till Halong  Bay, en kuststad med fantastiska bergöar och grottor. Vi åkte till den största och kändaste av grottorna, vilket var en ball upplevelse. Dessvärre drogs wow-känslan ned av discoljuset som lyste upp inuti själva grottan. Men utöver detta  var det absolut sevärt. Se bilderna!

Sista anhalten på vår resa med G adventure var Hanoi. Resan hit var kort men trots det, händelserik. Strax efter toabesöket börjar David få ont i magen.. Han nämner detta men ingen lägger större vikt på det, det är ju bara en timma kvar tills vi är framme. Plötsligt med panik i blicken vänder han sig mot Alex och säger ''Alex, gör något!'' Golda och Malou bara skrattar, men Alex inser paniken hos David och går fram till chauffören '' Emergency we have to stop, no pee-pee, emergency''. Bussen stannar på motorvägen och ut flyger David, tur att de andra svenskarna är med på banan och kastar fram toapapper (scouter som de är, är de alltid redo). Allt gick frid och fröjd och David kom lättad tillbaka.

Väl framme i storstaden Hanoi, som kändes som en liten och mysig stad till våran lättnad, klippte sig David för 60 000, alltså 3 dollar. Glad och nöjd mötte han upp oss andra på ett café. Reaktionen var omedelbar, gapskratt och tårar. Tur att vax kan göra under! och han blir snyggast i stan!

I Hanoi besökte vi också Ho Chi Minh Masoleum. Ho Chi Mihn var mannen som räddade Vietnam från kapitalismen och tidigare från fransk ockupation. Han är som en Gud för vietnameserna. Därav hans bevarade kropp,  invaxad och tillgänglig för allmänheten att titta på. Det fanns massor med vakter och militärer,som dessutom petade på en om man: gick för långsamt, för snabbt, inte i ledet, armarna i kors och om man pratade under vistelsen. Mycket märkligt och mycket upplevelsevärt!!

Nu sitter vi på en ö i soliga Thailand och bara NJUTER!! Uppdatering om det inom kort!

Puss och Kram
David och Golda

Här nedanför ser ni en liten bild från när vi paddlade i Halong Bay